大地之母
「從自然闡述自然」
大地是生命的源頭, 土是擔當生命循環的媒介, 從遠古至今的記憶刻劃在裡 頭。以土,木,礦物等自然的材質中,尋找自身與自然,作品之間的關係。 從 自然裡感受到的無形的之物,如思緒,情感,詩意,精神性,將其可視化, 藉 由立體作品作為表述方式,也是自身與世界對話的途徑。
此系列作品以「大地之母」與「生命之樹」為概念,大地之母象徵「陰」,生命之 樹象徵「陽」。陰陽的美,陰陽的平衡,存在我們的宇宙萬物之間。
土裡面蘊藏著生生不息,從零到有,從有到無的生命。生命的形體雖然會消失, 但 再回歸土之後,又以其他的生命形體誕生,在這世界循環不息。大地賦予我們 生命 和能量,就如同母親給予孩子的愛一般。
就像我手中的這把土,也是來自於各種生命經過幾萬年的時間,累積與沈澱,才 成為今日的模樣。碰觸土時,總是想像著,這把土裡面藏著許許多多的生命與記 憶。因此,也希望作品能將自己感受到來自於大地的愛與啟示,用形體再次表現 出來。
由於我對於埋在土中的古物,和民俗藝術很有興趣,希望此次的作品可以表現出 如同出土的古物般,古樸自由,不做作的樣態。我從墨西哥的信仰中常出現的民 俗 藝品「生命之樹」,和中國民間美術的生命之樹,日本的埴輪與土偶中得到靈感, 除了製作方式,對我而言古物中也包含了古人對生命的看法,和信仰的部分。我 將精神部分帶入了自己的作品。也代表以土為創作的自己,對大地之母的信仰與尊敬。
「自然から自然を語る」
大地は生命の源、土は生命の循環を司る媒介であり、遠き昔から今に至るまでの 記憶が刻まれている。土、木、鉱物など自然の材質を用いて、自身と自然、作品と の間の関係性を模索した。思考の道筋、感情、詩的センス、精神性など自然の中 から感じられる無形のものを可視化して、立体作品を表現の方法とし、また自身と 世界との対話の手法とした。
今回の作品は「大地の母」「生命の木」をコンセプトとしており、土の中には絶えず生まれて変化し続ける、無から有、有から無となる生命が秘められている。生命の形は消失するが、土に還った後、また他の生命の形で誕生し、この世界で絶え間なく生まれ変わる。大地は我々に生命とパワーを与える、母親が子どもに愛を与えるように。
私の手にあるこの土も、数多の生命が歳月を重ねた累積と沈殿から始まり、今日の姿になったように。土に触れるとき、 この土の中に多くの生命と記憶が隠れていることをいつも想像する。ゆえに、この 作品によって、自身が感じた大地からの愛と啓示を「かたち」を通じて再度表現できるよう願っている。
私は土の中に埋まっている古物や民俗芸術に興味を持っているため、今回の作品が出土した古物のように、素朴かつ自由でわざとらしさのない有様を表現できていることを願う。私は、メキシコの信仰でよく見られる民芸品「生命の樹」と、中国の民族芸術の切り絵と、日本の古墳時代の埴輪からインスピレーションを受けた。その製作方法だけではなく、古物自体にも古人の生命に対する見方や信仰が含まれていると私は思う。私は、精神の一部を自己の作品に込めた。これは、土で創作を 行う自分の、大地の母に対する信仰と尊敬という意味でもある。
Portrayal of nature through nature
Mother Nature is the source of life,
Earth is the medium in which the circle of life perpetuates,
Documenting memories dating back to antiquity.
Seeking my relationship with nature and artwork within natural materials such as earth, wood, and minerals.
Visualizing intangible elements of nature
such as thoughts, emotions, poetry, and spirituality,
The three-dimensional creations serve as a conduit through which I can engage in a dialogue with the world.
This series of work uses “Mother Nature” and “Tree of Life” as its concept. Mother Nature symbolizes “Yin” and Tree of Life represents “Yang”.
Beauty of yin yang, balance of yin yang, exist in the whole creation.
Soil contains endless living organisms. From none to existence and from living to death.
The form of life might be gone, but, after it returns to the Earth, it reborn in the form of another, and that is an endless cycle in this world.
The Earth gifts us life and energy, like a mother who would give her love to a child.
Just like this handful of soil in my palms, it becomes who it is today after hundreds, thousands years of accumulation of sediment. When I touch the soil, I always imagine about all these lives and memories living in it. So, I hope to show the love and enlightenment I received and felt from nature through physical creations.
Since I have a strong interest in folk art and ancient objects buried in soil, I hope to express the look of archaeological finds : primitive, free and unpretentious.
The Mexican folk art pottery tree of life, the Chinese mythology art tree of life and Japanese Haniwa and clay figures are my inspiration.
Apart from ways of making, for me, ancient objects carry the ancients’ view of life and their belief.
I bring the spiritual aspects into the creating of my work and they represent my belief and respect to Mother Nature.